Ból barku

Ból barku  z tym problemem zgłasza się coraz więcej osób do lekarzy ortopedów, ale także do fizjoterapeutów. Skomplikowana budowa tego stawu, dostarcza specjalistom często wielu problemów w prawidłowej diagnostyce pacjenta, a co za tym idzie niewłaściwe leczenie Zespołów Bolesnego Barku. Mianem Zespołów Bolesnego Barku określana jest cała gama dolegliwości barku, która wymaga swoistego i celowego leczenia. Odpowiedni dobór terapii, pomaga przerwać długotrwały „martwy ciąg” leczenia zachowawczego bólu barku, któremu towarzysza często idee: „poboli i przejdzie”, „bark musi boleć”, „nic się już nie da zrobić”. Oczywiście żadna terapia, leczenie i rehabilitacja nie jest doskonała, ale odpowiednia wiedza anatomiczna i biomechaniczna poszerzona o dokładne badanie fizjoterapeutyczne funkcji, oraz zastosowanie odpowiednich technik fizjoterapeutycznych w leczeniu, znacznie zwiększają szanse na przywrócenie funkcjonalności barku, a co za tym idzie prawidłowego funkcjonowania pacjenta w życiu codziennym.

Jakie leczenie  jest stosowane, a jakie najlepiej wybrać i zastosować?

Leczenie zespołów bolesnego barku jest trudne, a dobranie terapii dla każdego pacjenta z osobna wymaga precyzyjnej diagnostyki. Obecnie w Polsce NFZ refunduje rehabilitację ZBB, a najczęstszymi zabiegami przepisywanymi przez lekarzy specjalistów są: laser, ultradźwięki, elektroterapia, fonoforeza, jonoforeza oraz kinezyterapia. Każde z tych zabiegów ma na celu zapobieganie poszerzania się strefy zapalnej, oraz zmniejszenie bólu i zwiększeni ruchomości stawu. Często stosowanie samej fizykoterapii bez włączenia odpowiednich ćwiczeń barku we właściwych pozycjach i kierunkach ruchu daje niezadowalające efekty pacjentowi.

Alternatywa leczenia bólu barku?

Jedną z alternatyw połączenia tych dwóch terapii może być wysoce skuteczna terapia manualna. Po dokładnym badaniu pacjenta pozwala ona na wykonanie specjalnych technik mobilizacji, manipulacji i oscylacji stawu przywracając w ten sposób prawidłową biomechanikę stawu. Każdy ruch wykonywany jest bezboleśnie, co jest jednym z założeń tej metody, a efekty pracy z pacjentem widoczne są już po pierwszym zabiegu. U osób z ZBB znacznie zmniejsza się bolesność, a co za tym idzie, zwiększa się ruchomość barku. Systematyczna praca tą metodą pokazuje jej wysoka skuteczność w przywracaniu funkcji barku.

Chcesz dowiedzieć się więcej lub masz jakieś pytania,  zapraszam do kontaktu:

Magdalena Wójciak Fizjoterapia Manualna

Os. Na Lotnisku 1/U26, Kraków